DRÖMMAR

idag tänkte jag dela med mig utav ett litet problem jag har och hoppas kanske på feedback, tankar eller funderingar ifrån er. det är nämligen så att jag drömmer så sjukt mycket när jag sover, och det är inte så att det är någon gång i veckan jag drömmer lite konstiga drömmer utan det är K O N S T A N T. alltså nu pratar vi varje natt , och det är faktiskt skit jobbigt. vissa brukar ju annars beklaga sig lite över att aldrig komma ihåg sina drömmar och det kan ju kanske vara lite tråkigt, men jag lovar er, att alltid drömma när man sover och ALLTID komma ihåg allt man drömmer är verkligen inte lika roligt som det låter. dessutom så brukar jag aldrig bli trodd när jag berättar allt sjukt jag drömt eftersom jag alltid kommer ihåg så mycket detaljer haha, men det gör inte så mycket...
 
och nu kanske ni undrar vad det jobbiga med att komma ihåg sina drömmar är och jo förstår ni, det ska jag berätta för er. för det första är jag sjukt mörkrädd och vidskeplig (jag tror alltså på spöken och övernaturliga saker haha..) så drömmer jag en mardrömm så är jag ju alltid skit rädd när jag vaknar och har svårt för att somna om eftersom jag inte vill börja drömma samma sak igen eller något annat läskigt. eller när man drömmer att man har vart otrogen eller att ens partner har vart otrogen och vaknar med värsta panikångesten. en gång drömde jag något kul och vaknade bokstavligt tarlat av att jag började skratta. jag kan vakna och vara förbannad på viktor som ligger bredvid mig och sover för att jag drömt att han gjort något dumt eller vakna och vara helt förvirrad för att jag drömt om något mysko jobb eller andra konstiga grejer. och det här är alltså inte någon gång ibland utan VARJE natt.
 
så jag undrar nu om någon av er kan svara på vad detta beror på eller om någon har samma problem? jag tycker alltså oftast inte att det är kul att drömma allt jag drömmer och jag tror absolut inte på teorin att "det man drömmer är det man innerst inne vill" fuck no alltså, jag drömmer så skumma grejer så ni skulle aldrig tro mig om jag berättade haha...

Kommentarer
Postat av: Sofia Nordgren

Har precis samma problem. Drömmer jämt (ett återkommande tema på drömmarna är att jag råkar döda små söta djur som jag passar av någon anledning) Blir så sjukt trött på dagarna och det kan ta timmar efter jag vaknat innan jag kommer ur "the state of mind" som man har i drömmen. Vad det beror på vet jag inte. Har haft det såhär i två år snart. Förstör jättemycket.

I mitt fall började det när jag var lite nedstämd/deprimerad och har nu fortsatt sedan dess i nästan två år. Tänker att det är pga nedstämdheten som det började. Du kanske också hade en stressig/jobbig period när det började?

Har också märkt att det blir lite värre när jag sover oregelbundet. Du kanske sover lite oregelbundet pga av ditt jobb?

Vet inte varför det fortsätter dock. Trots att jag inte är deppig nu så fortsätter drömmarna. Kanske fastnar man i något undermedvetet beteende pga av drömmarna som är svårt att ta sig ur?

Funderar på att börja i någon terapi för drömmandet. Kan säga till om jag gör några framsteg.

Folk tipsar mig också om "lucid dreaming"... Någonting man kan träna upp så att man lär sig kontrollera sina drömmar. Vet inte riktigt hur det funkar, men det ska tydligen vara ballt. Du kan ju googla det och se om det är något som verkar intressant.

Anyhow! Maila eller något om du vill diskutera drömmarna mer. Har inte stött på någon som har samma problem så tyckte det var lite "kul" att läsa att någon hade samma problem.

/Sofia (bästis med Amanda Hagren back in the days, så vi har lekt lite när vi var små in case u remember... Hoho)

2012-10-09 @ 15:28:03
Postat av: emma

Har också samma problem.. Dock drömmer jag mardrömmar varje natt och har gjort det i något år tror jag.. Riktigt jobbigt att varje morgon vakna upp livrädd ^^

Hittar du någon "lösning" på detta, får du gärna dela med dig hehe! :)

2012-10-09 @ 16:20:02
URL: http://eemmafoss.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej fina fina Theres Alexandersson som jag ser upp till så fruktansvärt mycket så jag vet inte vad.

Jag är ingen expert på drömmar och sådär, men jag känner igen mig i vad du skriver. Hur länge har det hållt på? Jag kan inte säga att det är samma för mig varje natt, det går oftast i perioder.

Om jag har en väldigt stressig närvaro, när jag har mycket att tänka på i jobb tillexempel. Och om jag har mycket att göra hemma. Om jag stressar DJÄVLuSKT mycket helt enkelt så kan jag drömma sånna sjuka grejer alltså. Jag tror du förstår. Fantasin är helt otrolig. Ofta är det att jag har en massa uppdrag, störda jävla saker jag måste göra för någon form av 'boss'. Som jag egentligen inte vill göra, hinner jag inte med alla uppdrag. Som att skjuta min kusin i höften (tillexempel),sjukt jag vet, så får jag något form av straff... Oftast går tiden ut precis när jag vaknar. Lagom kul, hinner ofta inte med allt.

Brb, har sån jävla diaree....

Tillbaka!

Om jag tänker på en vän eller syster eller annan typ av släkting innan jag somnar och oroar mig, eller om någon mår dåligt och det inte finns så mycket jag kan göra åt saken eller påverka så kan jag ofta relatera till det i mina drömmar. Antingen att jag drömmer om personen i fråga heeeeeeela natten. Eller att mitt liv går åt hela jävla helvete. Ångest drömmer på riktigt alltså. Jäkla f-ing shit! Bor i förorten, blir gravid, min gangstaa pojkvän blir skjuten till döds. Allt blir som ett straff på något vis haha.... Hjälplös jäkla unge som inte kan finnas till för sina nära och kära.........

Har du något som återkommer eller något som kan relatera till? Stress situationer, ångest, som kan förknippas med de här saken du är rädd för? Mörker tillexempel. Det behöver inte vara så djupa grejer, kanske att du glömde att dammsuga under sängen... Haha! Fattar du vad jag menar?

Kul inlägg! Känns gött att dela med sig.

Hoppas att det lugnar sig för dig! Keep up the good work. Du är helt fantastisk, jag beundrar dig så mycket och jag önskar dig all framgång. Loooooove

2012-10-09 @ 20:11:11
Postat av: A

Hej!

Jag har haft det precis som dig och ovanstående under en väldigt lång period för några år sedan. Under den här perioden var jag väldigt stressad och kände mycket ångest precis som dom andra. Det mesta handlade om prestationer. Dessutom blev jag oerhört stressad av tanken på att jag inte mådde bra. Jag funderade och tänkte väldigt mycket, speciellt på existentiella frågor och om hur jag ville hur min framtid skulle se ut.

För att återkomma till drömmarna så drömde varje gång jag sov. Ibland kunde det vara flera olika drömmar varje gång och kunde detaljerat beskriva varje dröm efteråt. Till hade jag drömt så mycket att jag kunde se en tråd eller ett tema i alla drömmar, vilket var att jag var på nöjesfält. Antingen var jag där som besökare eller så jobbade jag där.

När vi sedan började prata om drömmar på psykologin i skolan frågade jag min lärare vad hon trodde att dem kunde betyda. Svaret jag fick var att jag antagligen vill kunna känna mig avslappnad, spontan och lycklig och kunna leva i nuet utan massa prestationskrav och funderingar. Jag är också väldigt skeptisk när det kommer till sånt här så jag kollade upp det på internet och det stämde faktiskt..

Och sedan jag fick reda på detta slutade jag drömma!
Självklart drömmer jag fortfarande i bland men inte alls lika ofta, om samma saker och på samma sätt.
Jag vet att det låter jättekonstigt men det är sant, så jag tycker att du ska försöka ta reda på vad dom betyder, så kanske dom slutar för dig också!

2012-10-09 @ 21:08:16
Postat av: Lisa

Nu ska du få veta om sömn och drömmar! När man sover så finns det en sömncykel som man går igenom, typ olika stadier av sömn. Och drömmer gör vi alla när vi sover den enda skillnaden är att vissa kommer ihåg dom och andra inte. Varför är det så kanske du undrar nu. Jo det ska jag berätta! När man vaknar upp i det stadiet av sömnen som är djupast (där man också drömmer mest, kallas REM) då minns man också vad man drömmer. REM-sömnen är den viktigaste sömnen då det är då man återhämtar sig som bäst. Detta kan bli ett problem. Man kan säga att ju fler drömmar man kommer ihåg - desto sämre sover man.
Tyvärr vet jag inte hur man ska kunna hjälpa det här. Men om det är stress som gör det så kan man alltid göra avslappningsövningar/mindfulness. Mindfulness kan låta skittöntigt, man ska lyssna till sin egen kropp osv men det är ganska effektivt. Finns appar att ladda ner. Kan vara värt ett försök.

2012-10-10 @ 01:12:58
Postat av: Anonym

Det är ju så att hjärnan bearbetar och går igenom händelser och intryck från dagarna. Har man mycket omkring sig kan jag uppleva att jag drömmer mer. Så försök varva ner lite. Så gott det går ^^

2012-10-11 @ 17:17:16
Postat av: Anonym

Jag bara skrattar för mig själv!! Jag har det precis likadant. Har drömt och kommit ihåg drömmarna sen jag var liten. Nu på senare tid kommer jag inte ihåg varje kväll men vissa perioder är det varje kväll! Haha hänt samma sak för mig, jag vaknar upp och är svettig o ledsen. Blir omedvetet arg på min pojkvän pm han gjort ngt i drömmen.

2012-10-18 @ 17:19:18
Postat av: Fill

sök på klardrömma flashback på google, sen gör du det som står där, det kan ta långt tid men tillslut så väljer du i princip själv vad du ska drömma om ;)

2012-10-18 @ 18:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0